Implementatie AVG: Verdiep jezelf in de materie

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 5 2018

Op 25 mei 2018 van dit jaar heeft de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) definitief plaatsgemaakt voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze verordening geeft burgers meer zeg-genschap over hun data en wat daarmee gebeurt. Door middel van seminars en lezingen in het hele land is hier veel aandacht aan dit onderwerp is besteed. Toch heeft de redactie van Oost-gelderland Business het idee dat ondernemers te weinig aandacht besteden aan het juist toepassen van de verplichtingen die de AVG met zich meebrengt. Hoe denken de ICT-professionals in de regio hierover?


Peter van Uden, eigenaar Quexcel
"De stelling klopt, maar met een kanttekening. Natuurlijk is er de nieuwe populair genaamde nieuwe Europese Privacy Wet met voor velen, heel veel onduidelijke regels. Maar daarvoor hadden we in Nederland al de Wet Bescherming Persoonsgegevens. In basis is er voor ondernemingen niet heel veel veranderd. Eens, de burger heeft wat meer rechten gekregen: recht op inzage, correctie, verwijdering en het meenemen van persoon-lijke gegevens. Maar is het niet zo dat wij ondernemers privacy als vanzelf prioriteit geven? Willen wij niet gewoon goed omgaan met de informatie die ons is toevertrouwd? Volgens mij wel. Dat die drang om goed met vertrouwelijke informatie om te gaan nu in strengere wetgeving is gevat, is op zich goed. Wel is het zo dat we niet moeten doorslaan. Nooit meer een bericht aan klanten durven sturen. Nooit meer een mailinglijst aan durven leggen. Nooit meer naar buiten durven treden met een commentaar op een artikel of zakelijke relaties aangaan met het buitenland. Wat veel ondernemers nog niet hebben gedaan, is de tekst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming lezen. Velen baseren zich op de mening van nieuw opgeworpen experts en dat is gevaarlijk. Jezelf verdiepen in de materie en een bewezen deugdelijk, door kennis gedreven specialist inschakelen om jouw onderneming te helpen is de enige juiste weg om voor jouw onderneming een pad door het AVG woud te banen. De enige manier om finan-ciële, organisatorische en juridische risicos omlaag te brengen."

 

Leonie Ouwersloot-Koster, advocaat Arbeidsrecht en Ondernemingsrecht bij JPR Advocaten
"Wanneer wij binnen onze praktijk kijken, is er bij de ondernemers een tweedeling zicht-baar. De ene groep ondernemers heeft zelfs al tijdig voor 25 mei 2018 de eerste stappen gezet om te voldoen aan de AVG en besteden juist veel aandacht aan de AVG, hebben werkgroepen in het leven geroepen en heb-ben het onderwerp hoog op de agenda staan. Weliswaar worstelen zij nog wel eens met een juiste aanpak, maar ze pakken het wel op. De andere groep ondernemers gaat er vaak vanuit dat de soep niet zo heet gegeten zal worden of weet simpelweg niet hoe zij het onderwerp moeten aanpakken. Deze groep houdt meer een afwachtende houding aan en besteden mijns inziens te weinig aandacht aan de verplichtingen van de AVG. Deze laatste groep is overigens wel in de meerderheid. Beide groepen ondernemers hebben één ding duidelijk gemeen, men wacht ongeduldig op de acties van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Nu de eerste acties worden uitgezet door de AP merken wij wel dat ook de laatste groep ondernemers in beweging komt en het onderwerp AVG steeds hoger op de agenda zet. Deze laatste ontwikkeling is overigens een hele goede, want de laatste groep ondernemers kan straks nog wel eens overvallen worden door een voortvarende AP. Wanneer je dan als organisatie in geheel niets hebt geregeld, ligt een bestuurlijke boete sneller op de loer.


Over de AVG
Elk bedrijf dat met persoonsgegevens werkt, moet rekening houden met de nieuwe Europese privacyverordening. Op 25 mei 2018 maakte de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) definitief plaats voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels). Vanaf dat moment geldt in de hele EU dezelfde wetgeving met betrekking tot privacy en de omgang met persoonsgegevens. Ook bedrijven buiten de EU die gegevens van Europese burgers verwerken (denk aan Google of Microsoft), moeten zich aan de AVG houden. De verordening geeft burgers meer zeggen-schap over hun data en wat daarmee gebeurt. Bedrijven moeten duidelijk maken (en vastleggen!) waarom ze bepaalde (persoons)gegevens nodig hebben en waarvoor die worden gebruikt. Burgers kunnen inzage vragen in opgeslagen data, toestemming intrekken, klachten indienen en gebruikmaken van het recht om vergeten te worden. Nieuw is het recht op dataportabiliteit, waarmee burgers het recht krijgen om de persoonsgegevens te ontvangen die een organisatie van ze heeft.

delen:

Oost-Gelderland Business nr 5 2018

» Coverstory Bedrijvenpark Laarberg: Unieke combinatie van bedrijvigheid en duurzaamheid
» De circulaire missie van Thomas Rau
» Column ONL: Gemeentelijk grondbeleid als aanjager lokale economie
» VNO-NCW: Workshop voor uitwisselen grondstoffen, energie ?n kennis
» Circulaire economie: De Achterhoek maakt er werk van
» Business Flitsen
» Column Meetsma: Vertrouwenspersoon en Sociale Veiligheid
» Geen ruzie op het werk: Tijdig de angel eruit halen
» Column WSP Achterhoek: Discrepantie tussen vraag en aanbod
» Column Straight-Line Leadership: Manage commitments en afspraken
» Column: Altijd In Person
» Column De Romei: Zorg voor Gezond
» E-forum bedrijfsopvolging: "Denk na over wat je wil"
» Business Flitsen
» KVK over bedrijfsopvolging: "Start op tijd met stoppen"
» Belastingplan 2019 verdient geen schoonheidsprijs
» Zakenvrouw van het Jaar Aukje Kuypers: De juiste persoon op de juiste plek
» Jong Management Achterhoek: Pinguins in Burgers Zoo en lampenkappen op Pinkpop
» Implementatie AVG: Verdiep jezelf in de materie
» CLC-VECTA: Wie betaalt de schade bij datalekken?
» Kerst- en eindejaarsbijeenkomsten: Het is en blijft een traditie
» Beatrixgebouw: Kloppend Handelshart van Utrecht
» Column VOAA: Twijfeltaal
» Column Refinding: Wat is stress precies
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by