Ondernemers Manifestatie 2016: Investeren in samenwerken

Magazines | Vallei Business nummer 5 2016

Ondernemers Manifestatie 2016

Investeren in samenwerken

Donderdag 27 oktober werd de Ondernemers Manifestatie 2016 (kortweg #OMF16) gehouden in de Midden Nederland Hallen. Ongeveer 150 ondernemers waren hier bij elkaar om te luisteren naar en te praten over 'het concept' FoodValley. De rode draad? FoodValley betekent businesskansen.

De prachtige foyer van de nieuwe evenementenhal in Barneveld, een initiatief van lokale ondernemer Timo Kruft, was direct al een uitstekende plek van ontmoeting met oude en nieuwe contacten. Net wat de organisatie beoogt, want 'verbinden' is ook voor de FoodValley een belangrijke sleutel. Onder leiding van dagvoorzitter Arnoud Leerling kwamen diverse sprekers aan bod.

Verbinden, voedsel voor de economie

Of je als ondernemer nou helemaal 'into food' bent of niet, FoodValley betekent business kansen. Jacco Vonhof (voorzitter VNO-NCW Midden) benadrukte als eerste spreker vooral de kracht en potentie van verbindingen maken. "Niet food-gerelateerde bedrijven moeten gaan snappen dat als het met 'food' goed gaat, het met iedereen beter gaat. Investeer dus in relaties die misschien niet direct logisch lijken." Vonhof riep betrokkenen ook op om vooral 'licht samen te werken' en resultaat centraal te stellen, en niet te trappen in de valkuil van te veel organisatie en structuren.

Met visie zie je meer kansen

Ondernemer Henrie van Beusekom sprak vanuit zijn ervaring (zijn bedrijf Orlaco groeide tegen de economische malaise in) over het zien van kansen, of zoals hij ze liever noemde, opportuniteiten. Net als een Google streetcar zouden ondernemers overal ogen moeten hebben om groeikansen te zien. Als u Googelt op zijn naam en DWDD dan ziet u een filmpje waarin hij het nog eens kort en krachtig verwoordt.

Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt

Mark Dees (directeur Groenhorst College) deed een dringend appèl op de toekomstige werkgevers van zijn leerlingen. De verschillende opleidingen hebben grote veranderingen ondergaan om steeds beter aan te kunnen sluiten bij de behoeften van bedrijven. "Geef onze leerlingen dan ook alsjeblieft een kans om binnen te komen. Of kom af en toe eens langs, praat met leerlingen en docenten en ontdek dat een proactieve houding, ook richting scholen, voor uw bedrijf opportuun is."

World Food Center

Als laatste spreker gaf Harry Veldhuis (projectleider WFC) een presentatie over dit nieuw te realiseren Experience Center dat past bij de mondiaal toonaangevende plek die Nederland inneemt op het gebied van food, kennis en innovatie. Op het kazerneterrein, dichtbij het station Ede-Wageningen, verrijst een center waar 'het verhaal over food' verteld wordt, van grond tot mond. Met ca. 1.500 arbeidsplaatsen en een verwacht bezoekersaantal van 200.000 mensen per jaar gaat het WFC zorgen voor een economische boost van de hele regio.

Na een gezellige borrel ter afsluiting is de conclusie: #OMF16 smaakt naar meer... n

FOTOGRAFIE Sjef Prins I APA FOTO

#OMF16

delen:

Vallei Business nummer 5 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by