Meeting Locatie >
Hotel Zuiderduin
Niet alleen in Egmond aan Zee, ook landelijk en internationaal is Hotel Zuiderduin een begrip als het gaat om een aangenaam verblijf (particulier of zakelijk) op een schitterende locatie. Dat verblijf is nu nog aangenamer: zo ongeveer het gehele hotel heeft een make-over ondergaan. Richard Nan, verantwoordelijk voor de marketing en PR van Hotel Zuiderduin, leidt ons met gepaste trots rond in het bijna getransformeerde viersterrenhotel. "De belangrijkste USP's van Zuiderduin waren al de ligging en de grootte, nu kunnen we met een gerust hart zeggen: we hebben ook de uitstraling." Totaalpakket
Sinds de start in 1980 als puur een vakantiehotel met 30 kamers, is Zuiderduin enorm gegroeid. Was het in eerste instantie gericht op de particuliere markt, in de jaren '90 heeft de directie er bewust voor gekozen om daarnaast ook de zakelijke markt te bewerken. Die zakelijke markt vraagt om goed gefaciliteerde vergader- en congresruimtes, dus werden er diverse zalen bij het complex gebouwd. In 2000 werd een uitbreidingsfase afgerond van een totaalpakket dat toen bestond uit 365 kamers, 30 vergader- c.q. congreszalen, een aantal zalen voor feesten en partijen en veel faciliteiten zoals de sauna-accommodatie, het zwembad, de squashbaan, de fitnessruimte, het wellnesscenter en zelfs een kinderspeelruimte. Een paar jaar geleden is daar ook een gezellige bowlingzaal bijgekomen. Uiteraard biedt het hotel ook een restaurant, een pub en een bistro. Gehele spectrum
Maar het hotelproduct is groter dan alleen Zuiderduin: de organisatie heeft nog twee hotels in Egmond aan Zee. Het nóg iets luxere Strandhotel Golfzang, met 147 kamers en twee vergaderzalen, is twee jaar geleden geopend. Daarnaast biedt de organisatie het knusse driesterren familiehotel De Boei met 40 kamers in het goedkopere segment. Bovendien worden er ook nog 23 appartementen verhuurd voor de particuliere markt. Nan: "We kunnen dus het gehele spectrum aan verblijfsaccommodaties aanbieden. Daarmee is Zuiderduin één van de grootste spelers in de hotelbranche, ook in de internationale zakelijke markt. 35 zalen, waarvan één met een capaciteit voor 700 mensen, en in totaal 550 kamers met meer dan 1.100 bedden, er zijn er niet veel die dat kunnen aanbieden." Die grootte wil niet zeggen dat daarmee de aandacht voor de gast minder is. "Integendeel, we bieden altijd maatwerk. Ik ga niet roepen dat de dienstverlening goed is, want dat doet natuurlijk iedereen. De bezettingsgraad en het grote aantal terugkerende gasten zegt wat dat betreft genoeg." Upgrade
Hoewel dit totaalpakket dat in 2000 werd gerealiseerd succesvol bleek, was dit geen reden om stil te blijven staan in de ontwikkeling van het product. Daarom werd vorig jaar oktober een aanvang gemaakt met een vrijwel complete upgrade van het hotel die nu (begin september, red.) voor het grootste deel is afgerond. De kamers werden in fases gerenoveerd, de lounges zijn geüpgraded en het restaurant is geheel gemoderniseerd. Begin 2017 wordt nog een aantal nieuwe kamers gerealiseerd, deze kamers zijn geheel rolstoel toegankelijk. Nan: "We hebben er voor gezorgd dat zowel grotere groepen als kleinere gezelschappen zich hier prettig kunnen voelen. Groepen die hier komen om te vergaderen kunnen zich effectief scheiden van de toeristen." Hij noemt een voorbeeld: deelnemers aan een groot congres kunnen gebruik maken van een gescheiden deel van het parkeerdek, binnenkomen via een 'eigen' ingang en inchecken bij een aparte balie waarachter de organisatie een eigen tijdelijk secretariaat kan inrichten. Het congres zelf kan plaatsvinden in één van de grote plenaire zalen. Natuurlijk zijn er bij de zalen ook breakout-ruimtes, maar een pauze of kort overleg kan ook plaatsvinden in één van de lounges. Ook die zijn helemaal vernieuwd, zegt Nan: "Daar is echt alles aangepakt: vloerbedekking, plafond, verlichting, meubilair, decoraties, je kunt bijna spreken van een extreme make-over." Uitstraling
Het hotel was al klaar voor zowel de particuliere als de zakelijke bezoeker, maar nu nog meer omdat het volledig is gemoderniseerd. De uitstraling van de openbare ruimtes is enorm verbeterd. Nan: "Belangrijk is de eerste indruk. Natuurlijk is het pand op zich al opvallend, maar we merken nu al dat als de gasten binnenkomen en de lounge zien, hun eerste reactie vaak is: wow! Dan begint het verblijf toch al goed? En als ze dan zien dat zowel de zalen als het restaurant ook volledig gemoderniseerd zijn, hebben ze een complete beleving. En dat mag je toch ook verwachten van een ambitieus hotel?" www.zuiderduin.nl
|
Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|