Restaurant Blauw: succes door samenspel

Magazines | Utrecht Business Nr 5 2018 | Lees volledige uitgave online

culinair | RESTAURANT BLAUW

Het Utrechtse Restaurant Blauw oogst waardering in binnen- en buitenland. Er wordt al jaren op hoog niveau gekookt, met authentieke smaken en een constante kwaliteit. Ook de entourage en het gastheerschap dragen bij aan het succes.

De authentieke Indonesische keuken van Restaurant Blauw

Dat Henk van Hees in 2013 Indonesisch res-taurant Blauw in Utrecht en Amsterdam over-nam, was geen toeval. Horeca is het mooiste vak ter wereld, stelt de ondernemer. Hij startte op zeventienjarige leeftijd als leerling in de bediening bij de fameuze Wilgenplas van Henny van der Veer. In zijn carrière was Van Hees actief in tal van restaurants; de nadruk lag daarbij op de Franse keuken. Maar mijn vader groeide op in Nederlands-Indië. Thuis werd vaak Indonesisch gekookt en stonden we samen dagen in de keuken. Dus

Blauw past mij als een handschoen.

Eigen signatuur

Van Hees benadrukt het verschil tussen de Indonesische en Indische keuken. Die laatste is een vertaalslag die Nederlanders hebben gemaakt. In Blauw koken we traditioneel Indonesisch met authentieke smaken. Er worden uitsluitend verse, pure ingrediënten, kruiden en specerijen gebruikt.

De koks zijn afkomstig uit verschillende delen van Indonesië. Elk gebied heeft een keuken

met een lange traditie en een duidelijke eigen signatuur. Die verscheidenheid proef je terug in de gerechten. À la carte is ruimte voor de creativiteit van de koks. Maar de rijsttafel smaakt altijd hetzelfde. Bijna driekwart van de gasten kiest voor deze uitgebreide selectie van gerechten. Mensen komen er speciaal voor naar Blauw.

Wijn als eyeopener

Veel mensen denken bij Indonesisch eten automatisch aan bier als begeleidende drank.

RESTAURANT BLAUW | culinair

Dat smaakt natuurlijk prima maar is bij Blauw zeker niet vanzelfsprekend, zegt bedrijfs-leider Morris Konings. We zijn enthousiaste pleitbezorgers voor de combinatie van wijn en Oosterse smaken. Graag adviseren wij een bijpassend glas. Vooral wijnen uit de nieuwe wereld leveren verrassende combinaties op. Voor veel mensen is dat een eyeopener. De wijn-spijscombinaties zijn bij ons echt een onderscheidend element.

Gastheerschap op maat

Blauw is een vaste waarde in culinair Utrecht. Van Hees: We hebben veel gasten die regelmatig terugkomen, ook uit het zakelijke segment. Waaronder bedrijven die hun buitenlandse relaties kennis willen laten maken met de Indonesische keuken. En over-buurman Karel V beveelt Blauw regelmatig bij zijn hotelgasten aan.

De locatie vlakbij de Springweggarage en op korte afstand van het station is voor zakelijke eters een belangrijk voordeel. Ook zij ervaren het persoonlijke gastheerschap van Blauw. Voor groepen stellen we desgewenst graag een menu op maat samen. En als wij merken dat mensen rustig willen praten, houden we daar rekening mee. De rijsttafel is dan een

prima keuze; zo kun je lang tafelen zonder gestoord te worden.

Veel waardering

Niet alleen in eigen land, ook internationaal krijgt het Utrechtse restaurant veel waar-dering. Blauw is het beste Indonesische restaurant volgens Getaway Travel en wordt lovend besproken in media als Lonely Planet en de New York Times. Tripadvisor verstrekte een Certificaat van Uitmuntendheid. Wat is de sleutel tot het succes? Dat is een samenspel van elementen, benadrukt Van Hees. Het begint met de kennis en vaardigheden van onze koks. Die zorgen voor de smaken, geu-ren en kleuren die gasten zo waarderen, in een consistente kwaliteit. Ook de entourage speelt een rol. Je vindt hier geen bamboe en wajangpoppen; het interieur is modern, strak en stijlvol. Derde pijler is het gastheerschap; cruciaal voor de beleving van een restaurant. Onze medewerkers zorgen immers voor de eerste en de laatste indruk, van ontvangst tot het afscheid, als zij mensen hun jas aanreiken.

Hecht team

Veel medewerkers zijn al jarenlang actief bij

Blauw. Er wordt goed voor ons gezorgd, zegt Konings. Bijvoorbeeld door er rekening mee te houden als iemand vanwege studie weinig tijd heeft of een periode juist veel wil werken. We eten samen en ondersteunen elkaar zoveel mogelijk. Blauw heeft een hecht team.

Konings startte in de bediening en is sinds kort bedrijfsleider. Mensen met ambitie krijgen alle kans om door te groeien, stelt Van Hees. Hij werkt volgens het zogenaamde Open-Book management. Ik sta onderaan de piramide, ben faciliterend in banen en carrières voor mijn medewerkers. Die krijgen veel verantwoordelijkheid. Ook hebben ze inzicht in financiële parameters als omzet, marge en arbeidsproductiviteit. Daar sturen we samen op. Er worden targets vastgesteld die gekoppeld zijn aan een bonussysteem waarvan iedereen profiteert. Dit maakt onze bedrijfsvoering tot een collectief aandachts-veld en vergroot ieders betrokkenheid bij Blauw. Gasten merken dat.

Restaurant Blauw

Springweg 64

3511 VT UTRECHT

030 234 24 63

www.restaurantblauw.nl

BOEK EN SAMBAL

De authentieke Indonesische gerechten van Blauw ook thuis op tafel zetten? Dat kan. Het restaurant bracht onlangs een kookboek uit met zeventig signature dishes. Vlees, vis en vegetarisch; van kruidige, pittige stoofscho-tels tot salades en desserts. Van elk gerecht is een duidelijk recept opgenomen, plus uitleg over herkomst en ingrediënten. Het boek is een mooi visitekaartje en krijgt lovende recensies, zegt Van Hees. Ook binnen de Indische en Indonesische gemeenschap is het positief ontvangen. Net als de eigen sambal is het kookboek verkrijgbaar via de webshop van Blauw. Wellicht een verrassend idee voor een relatie- of eindejaarsgeschenk?

Renee de Jong, Asep Kuswandi, Morris Konings en Henk van Hees.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement