2Twitit: On top of mind door strategische inzet social media

Magazines | Rivierenland Business nummer 5 2016

2Twitit

On top of mind door strategische inzet social media

Social media zijn nog altijd ongekend populair. Ook het bedrijfsleven maakt er dankbaar gebruik van om diens naamsbekendheid te verbeteren en de conversie naar de website te vergroten. Maar wie zelf met social media aan de slag wil, moet daar volgens Dick Willems en Maikel Martens van Nederlands eerste social mediabureau 2Twitit wel tijd en enthousiasme in steken.

marketing en communicatie

Met social media kun je als bedrijf veel bereiken op het gebied van marketing, maar een juiste aanpak is daarbij wel cruciaal. "We zien vaak dat bedrijven er mee bezig zijn, zonder dat het onderdeel uitmaakt van hun strategie", vertelt projectmanager Dick Willems. "Dit zie je dan terug in onder andere het feit dat de pagina's niet mooi zijn vormgegeven, terwijl je hier zo veel meer mee kan. Ook moet de informatie op je pagina kloppen en qua huisstijl en uitstraling naadloos aansluiten bij je website." Een ander indicatie is een laag aantal likes en volgers, terwijl er volgens Dick veel manieren zijn om een relevante doelgroep op te bouwen. "Denk aan goede acties, de vermelding van je website en nieuwsbrieven, het posten van relevante content en gericht adverteren. Hierdoor gaan mensen je volgen. Als zij vervolgens jouw uitingen gaan delen, functioneren zij als jouw ambassadeur. Vergeet niet dat Facebook in Nederland 9,5 miljoen gebruikers heeft tussen de 12 en 65 jaar. Dankzij het feit dat velen van hen een smartphone hebben, zit je letterlijk in de broekzak van je potentiële klant en mag je je in diens wereld begeven."

Relatie opbouwen

"Een goede balans tussen content en commerciële uitingen is daarbij essentieel, net als het opbouwen van een relatie met je fans", vult social media adviseur Maikel Martens aan. "Dat bereik je door de interactie met je volgers aan te gaan en dit te blijven doen. Denk aan een restaurant dat reageert op de foto's van gerechten die diens volgers op Instagram posten. Of post drie opties voor een omslagfoto en laat je volgers bepalen welke het mooist is."

Dick: "Dat contact met je volgers is ook essentieel als iemand een klacht uit op social media. Dan moet je eigenlijk binnen 24 uur, en zelfs het liefst binnen twee uur reageren. Maar liefst 70% van de klachten wordt al opgelost door te reageren en een oplossing te bieden. Zo iemand voelt zich dan gehoord, en met de juiste strategie kan de klager juist een fan worden."

Affiniteit

Wanneer bedrijven social media als strategisch marketingmiddel inzetten, kan dit een enorme bijdrage leveren aan de naams- en merkbekendheid, de profilering en de conversie naar de website en/of de fysieke winkel. Maar het juiste manier om dit te doen kost echter wel wat tijd en aandacht. "De inzet van social media maakt het verschil op het moment dat je er echt voor gaat zitten en over de nodige creativiteit beschikt om relevante content te kunnen schrijven", zegt Maikel. "Ook moet je regelmatig iets van je laten horen. Ondernemers die affiniteit hebben met social media en hier veel tijd voor vrij kunnen maken, kunnen dit prima zelf doen. Ook wanneer je een heel complex product biedt en je als specialist graag zelf in contact blijft met je doelgroep, kun je overwegen om het zelf te regelen. Hetzelfde geldt voor hele persoonlijke producten en diensten zoals bij coaches en trainers. Bij dit soort beroepen is het belangrijk dat de content heel dichtbij de ondernemers zelf staat."

Doelgroep centraal

Een groeiend aantal bedrijven kiest er echter voor om het beheer van hun social media-accounts uit te besteden. "Als social media bureau helpen wij bedrijven met de inzet van Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter", legt Dick uit. "Dit zijn mkb'ers maar ook ketens die landelijk opereren en meerdere vestigingen hebben. Bij laatstgenoemde categorie zorgen we dat alle content en alle accounts per vestiging goed zijn ingericht, dat de posts per account kloppen en dat er continu wordt gemonitord. Wij worden dan als het ware een verlengstuk van de marketingafdeling die flexibel kan worden ingezet." Maikel: "Door middel van een social media scan achterhalen we samen met de klant welke media bij het bedrijf passen, op welke media hun doelgroep actief is, waar deze doelgroep in geïnteresseerd is en hoe de klant het beste met hen kan communiceren. Vervolgens richten wij conform de huisstijl van het bedrijf de accounts in en schrijven wij de content die de klant door de vaste contentmanager vooraf ter goedkeuring krijgt voorgelegd. Daarna zorgen wij dat de berichten op de juiste dagen worden ingepland en gepost. Daarbij spelen we in op de actualiteiten, het nieuws en de feestdagen."

Dick: "Onze meerwaarde zit in het maken van de vertaalslag naar de doelgroep en het wegzetten van relevante, creatieve posts en strategische advertenties op de juiste kanalen en bij de juiste doelgroep. Klanten van een bank zijn bijvoorbeeld vaak niet direct geïnteresseerd in het overstappen naar een nieuwe hypotheek, maar zijn wel op zoek naar tips bij de aan- en verkoop van een huis. Daar kun je slim op inspelen door bijvoorbeeld een onderzoek te publiceren over hoe huizen eerder verkocht worden. De interesses van de doelgroep van de klant staan steeds centraal."

Maikel: "Wanneer een potentiële klant jouw pagina volgt en steeds leuke content voorbij ziet komen, kan deze uiteindelijk beslissen tot de aankoop van jouw dienst of product. Jij bent dan on top of mind dankzij het strategisch inzetten van social media."

Analyse

Het blijft bij 2Twitit echter niet bij enkel het posten van berichten. "Zodra een bericht online komt, houden we in de gaten wat er met de berichten gebeurt", vertelt Maikel. "Welke tijdstippen hebben het meeste effect? Leidt een post tot een bezoek aan de website en welk gedrag wordt daar vertoond? Haken mensen snel af, dan kan het relevant zijn om de website aan te passen." Dick noemt een voorbeeld: "Bij een klant die snurkbeugels produceert, kwamen we er achter dat mensen die de website bezochten ook geïnteresseerd zijn in datingsites. Door met de content voor deze klant te focussen op de emoties die opspelen rondom een scheiding, ging de conversie naar de website omhoog."

2Twitit haakt ook in op mensen die een product niet liken, maar hier juist over klagen op social media. Omdat een snelle reactie vanuit het bedrijf belangrijk is, biedt het bedrijf naast contentmanagement en advertising ook zeven dagen per week webcare waarbij vragen en klachten netjes worden afgehandeld.

Creativiteit

2Twitit heeft inmiddels een flinke schare enthousiaste klanten opgebouwd in het b2b- en b2c-segment. "Het grote voordeel is dat we met een team van tien mensen vanuit een hele andere invalshoek over een product of dienst kunnen nadenken", vertelt Maikel. "Dit zorgt voor de nodige creativiteit, en dat zie je ook terug in ons bedrijf. Ons kantoor bestaat uit drie omgebouwde zeecontainers en maakt onderdeel uit van de Houtwerf, een verzamelplaats van allerlei creatieve ondernemers in Nijmegen waar we graag mee samenwerken. Hetzelfde geldt voor onze samenwerking met onze klanten. Wij hechten veel waarde aan een goede band met de klant, anders kunnen wij ons werk niet goed doen." n

Maikel Martens

2Twitit heeft inmiddels een flinke schare enthousiaste klanten opgebouwd in het b2b- en b2c-segment.

Dick Willems

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by