Coverstory Youngwise: Vormgever van evenementen

Magazines | vallei Business nummer 3 2016

Youngwise

Vormgever van

evenementen

In een gesprek met Lisette de Jong van Youngwise kun je één ding al snel constateren: ze is gepassioneerd met haar vak bezig. Want een vak is het: Live Communicatie & Event Marketing en net zoals in elk ander vak kun je daar alleen maar succesvol in zijn als je het professioneel aanpakt.

tekst hans hooft FOTOGRAFIE Youngwise / Met dank aan Spectrum

De Jong legt uit wat Live Communicatie inhoudt: "We verzorgen zowel de reclame als de evenementenorganisatie voor opdrachtgevers, daar zijn we redelijk uniek in. In mijn optiek kun je die twee ook niet los van elkaar zien. Een evenement is een onderdeel van de marketingmix, in feite één van de krachtigste communicatiemiddelen. Je doelgroep staat live voor je neus en op dat moment kun je contact maken met de mensen, ze binden en boeien. Je kunt heel mooie evenementen organiseren of nog zulke interessante artiesten neerzetten, maar een evenement blijft pas hangen als de mensen het hebben gevoeld."

Niet zomaar een feestje

Dat klinkt al meer richting marketing en reclame, beaamt De Jong: "Men ziet dat een evenement een grote toegevoegde waarde kan leveren voor het bedrijf. Vroeger gingen we leuk een feestje vieren, maar die tijd ligt ver achter ons. Tegenwoordig ga je aan de slag met een plan. Veelal zien we dat opdrachtgevers een doelstelling in hun hoofd hebben zoals de sales boosten, naamsbekendheid verhogen of dat er een boodschap moet worden overgebracht. Een strategische en concrete aanpak wordt er dan verwacht en daar zijn we goed in. Vandaar dat ik meestal met de directie aan tafel zit voor de organisatie." Ze vervolgt: "Als live communicatiebureau doen we zowel de communicatieve kant 'het vertalen van de boodschap' als de organisatorische kant 'het organiseren van het evenement'."

Evenementenmoe? Welnee!

Waar men vroeger graag een evenement bezocht, is het nu veel moeilijker om je gasten uit te nodigen. De agenda's staan bol van afspraken en na het zoveelste evenement met speech over hoe goed een bedrijf is, worden mensen zelfs 'evenementenmoe'.

"Het is belangrijk dat je in de hele organisatie jouw gasten centraal zet. Want als je als bezoeker tijd voor jou vrijmaakt, dan moet je hem daarvoor belonen. Tijd is kostbaar, dus geef hem er waarde voor terug. En op het moment dat hij zich openstelt, is hij ontvankelijk voor jouw boodschap. De directeur moet niet zelf gaan vertellen hoe mooi zijn bedrijf is, dat moeten de bezoekers zelf ervaren. En wil je het WOW-effect creëren? Dan is het belangrijk om er verrassende elementen aan toe te voegen die iets zeggen over de onderneming. Dit zit 'm niet alleen in bijzonder entertainment, maar vele andere zaken zoals ook aankleding met signing over het thema of een prachtig foodconcept met een verhaal. Want als alles klopt en je weet de emotie te raken, dan heb je een evenement waar nog lang over wordt gesproken. Dus eigenlijk worden gasten dan ware ambassadeurs voor onze opdrachtgevers," zegt De Jong.

Eventwebsite en registratietool

Voor een geslaagd evenement moet je dus investeren in aandacht voor je gasten en creativiteit. En dat begint al bij de uitnodiging. "Omdat wij in huis ook een volwaardige marketingtak hebben, verzorgen onze ontwerpers de eventvormgeving. We maken de gedrukte uitnodiging en vervolgens kunnen we ook de uitnodiging digitaal en gepersonaliseerd sturen aan de gasten. Zo bouw je het uitnodigingstraject op. We hebben een compleet systeem gebouwd waarmee we onze opdrachtgever helpen met de registratie. De aanmelding verloopt via de speciale eventsite. Ook dit bouwen we in eigen huis. De gasten kunnen zich registreren via een formulier, waarmee we zelfs hotelkamers kunnen boeken of speciale programma's samenstellen. Wil een opdrachtgever geen aparte website hiervoor? Dan hebben we ook nog een module geschreven die we kunnen koppelen aan de site van de opdrachtgever zelf. Achter de schermen heb je heel accuraat het overzicht van de gasten en met één druk op de knop weet je wie er komt en draai je desgewenst de badges uit. Dus dat geeft inzicht en scheelt heel veel tijd. Inmiddels hebben we ook veel opdrachtgevers die gebruik maken van deze tool, zonder dat wij het evenement voor ze organiseren. Gewoon omdat het zo'n eenvoudig en makkelijk systeem is om mee te werken."

Weg met saaie presentaties

Youngwise heeft veel zelf in huis zoals vormgeving en webdesign. Maar ook ontwikkeling en realisatie van multimediale communicatie zoals (bedrijfs)films, live streaming van evenementen en live cameraregistratie van het evenement op schermen in de zaal. Is de tijd van de Powerpoint presentaties voorgoed voorbij? Wat De Jong betreft ligt het eraan wat je ermee wilt bereiken, maar niemand zit te wachten op een suffe presentatie. "Wat geweldig werkt is een introfilm bij een evenement. We werken met filmbeelden in combinatie met mooie animaties, een boeiende voice-over en goede muziek. Het maakt je publiek enthousiast en zorgt voor een geweldige aftrap. Daarmee is alle informatie verteld en dan hoef je de gasten alleen nog kort te verwelkomen." Het feit dat Youngwise zoveel disciplines in eigen huis heeft, zorgt er niet alleen voor dat snel kan worden geschakeld en gewerkt, maar ook dat de hoge kwaliteit wordt geborgd.

Verbonden met de regio

"Youngwise bestaat inmiddels alweer 12 jaar en ik werk met name veel in deze regio. Ik kom hier vandaan en het is zo geweldig om te ondernemen op de plek waar je ook leeft. Veel mensen zullen me kennen van Businessclub Vallei en Rijn, waar ik met veel plezier maandelijks voor 100 ondernemers de business breakfasts organiseer." Maar ook in haar eigen woonplaats is zij actief voor de Bedrijvenkring Rhenen, eerst in de activiteiten en nu op het gebied van de PR. Maar De Jong is niet alleen actief bij businessclubs, zo is zij onlangs toegetreden tot het bestuur van de Stichting Vrienden van het Ziekenhuis in Ede. "Met giften van bedrijven zorgen wij ervoor dat bijzondere projecten in het ziekenhuis kunnen worden gerealiseerd, om het verblijf aangenamer te maken. Het staat dicht bij mijn hart en ik vind het geweldig om me hiervoor in te zetten."

Wall of fame

Youngwise opereert in de zakelijke markt, ze mag onder andere bedrijven zoals Post Service, JEDE koffie, Van Gent Autobedrijven en Sanorice tot haar opdrachtgevers rekenen. "Voor Sanorice organiseerden we de opening van de nieuwe locatie en voor Post Service ontwikkelden wij de complete huisstijl. Het nieuwe logo werd onthuld met een film tijdens het lanceringsevent. We werken daarnaast ook heel veel voor gemeentes, provincie, overheid." Als voorbeeld noemt De Jong de WEpods, het zelfrijdende voertuig van de Provincie Gelderland. "Vanaf het begin zijn we betrokken in de huisstijlontwikkeling en hebben we de website gedaan, alsook het lanceringsevenement voor de pers in januari, en nu zijn we bezig met het finale evenement in het najaar. Voor Regio FoodValley zijn we volop bezig met de communicatie en organisatie, laatst nog voor een beurspresentatie tijdens de Provada."

Productie theatershow

Als je het De Jong vraagt kan zij nog uren door vertellen over de talloze opdrachtgevers en projecten waar zij trots op is. "Onlangs nog hebben we het afscheid gevierd van een van onze opdrachtgevers. We hebben een theatershow geproduceerd 'The story of my life', waar maar liefst 40 man personeel van het bedrijf aan meewerkte, van kantoor tot productie. Een half jaar hebben we gerepeteerd, want het moest professioneel zijn. We bouwden een compleet theater in een van de loodsen van het bedrijf en brachten daar het verhaal met muziek en beeld, compleet met humor en emotie. Een grotere dank kun je toch niet krijgen van je personeel! Dan ben je bevoorrecht dat je het vertrouwen krijgt om zoiets moois te mogen creëren."

Vormgever en regisseur

"Je bent zo goed al je laatste opdracht wordt weleens gezegd en dat is ook zo. We werken met ons team dagelijks met veel plezier aan mooie concepten. Ik ben echt verschrikkelijk trots op wat we tot nu toe bereikt hebben. We hebben vanaf het begin een hele eenvoudige doelstelling", vertelt De Jong: "enthousiaste opdrachtgevers en succesvolle referenties, meer niet." Ze lacht breeduit, want deze instelling werkt. "We noemen onszelf vormgever van de beleving en regisseur van de ontmoeting. Met de combinatie van evenementen en marketing hebben we echt een gat in de markt gevonden en bedrijven willen graag met ons aan de slag. Dat is toch geweldig!"

De volgende keer vertelt Lisette de Jong over haar visie op de marketing en reclame in de marketingspecial van Vallei Business, dus wordt vervolgd. n

Galvanistraat 1 - 6716 AE Ede

0318-700649 - info@youngwise.nl

Coverstory

TIP voor een jubileum

Deel het geluk

Gaat u dit jaar een jubileum organiseren en u bent op zoek naar een hartverwarmend doel, wilt u dan misschien onze vriend worden? Voor de Stichting Vrienden van ziekenhuis Ede zoek ik bedrijven die een bijzonder project willen omarmen. Warmte, zorg en vriendschap dat is toch belangrijk in het leven. Helemaal als je onverhoopt in het ziekenhuis verblijft, we kunnen ons er alles bij voorstellen. Gezondheid en geluk is een groot goed en hoe mooi is het, als je dit kunt delen met elkaar. Dat is pas vriendschap. Heb ik u op een idee gebracht of bent u nieuwsgierig geworden, ik vertel er graag meer over of kijk op www.ikbenvriend.nl.

Vier het leven!

Lisette

delen:

vallei Business nummer 3 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by