Het Beatrixgebouw: kloppend handelshart van Utrecht

Magazines | Utrecht Business Nr 5 2018 | Lees volledige uitgave online

coverstory | jaarbeurs

Jaarbeurs is zon vertrouwde naam onder de gevestigde merken, dat je zou denken dat je inmiddels wel weet wat daar gebeurt. Een bezoek aan het Beatrixgebouw leert echter dat beurzen nog maar het topje van de ijsberg aan mogelijkheden zijn die Jaarbeurs haar klanten kan bieden. Femke Rikkert: Jaarbeurs biedt een breed scala aan mogelijkheden voor congressen en vergaderingen. En wat weinigen weten: het Beatrix Theater dat s avonds zon bekende thuisbasis is voor musicals, is overdag beschikbaar voor con-gressen. Sterker nog: het werd in 2017 zelfs uitgeroepen tot Nederlands beste congrestheater.

Tekst: Baart Koster (Koster teksten Tekst & Communicatie)

Femke Rikkert, Manager Congressen en Vergaderen bij Jaarbeurs

jaarbeurs | coverstory

Het begon in 1917 in Utrecht met de eerste jaarbeurs. Het doel: de handel die door de Eerste Wereldoorlog ver was weggezakt weer van een nieuwe stimulans te voorzien. Sindsdien ontwikkelde Jaarbeurs zich tot een veelzijdige dienstverlener die op vele wijzen ondernemers faciliteert om zaken te doen, kennis uit te wisselen en hun netwerk uit te breiden, om maar enkele van hun doelen te noemen. Het met het predicaat Koninklijke onderscheiden instituut, bekend als Jaarbeurs Utrecht, heet sinds 2015 kort-weg Jaarbeurs. En de missie is altijd even kort en kernachtig gebleven: handel in beweging zetten. Hoewel Jaarbeurs inmiddels al kan bogen op een eeuw kennis en expertise over live ontmoeten en de positieve impact daarvan, blijft het constant in beweging. Hoe beweegt het bijvoorbeeld mee in een tijd van veel verandering in wensen van de klant en de markt? Femke: Wij zetten onze expertise in om te zorgen dat klanten met hun evene-ment hun doelstellingen bereiken.

Meetingmoodsfilosofie: finetunend naar een optimaal resultaat op maat

De focus ligt met andere woorden op de doelstellingen van de klant en daarover dacht het Jaarbeurs salesteam voor vergaderingen en congressen al lang geleden intensief na. Dat leidde in 2006 tot de meetingmoods-filosofie. Die is gebaseerd op alle mogelijk nagestreefde doelstellingen van onze gasten. Vaak wil de klant bijvoorbeeld werken aan

relatiebeheer of kennisoverdracht of wil hij de verkoop stimuleren. Maar ook kan het hem te doen zijn om teambuilding, het creëren van draagvlak of om middels een bijeenkomst het bedrijfsimago een boost te geven. Waarmee Femke alle zes geïdentificeerde doelen com-pact opsomt. Conform de meetingmoodsfilo-sofie speelt Jaarbeurs daar nauwkeurig op in met bijvoorbeeld de opstelling van het meu-bilair, het gebruik van audiovisuele middelen, horeca, licht en kleur. Landelijk zijn we al wél bekend van onder andere de Vakantiebeurs, KreaDoe en MOTORbeurs Utrecht. Maar dat wij als specialisten in de ontmoeting bedui-dend meer doen dan het organiseren van de bekende beurstitels in de hallen aan de over-kant, weten veel ondernemers nog niet.

In dat andere iconische Jaarbeursgebouw, het Beatrixgebouw, waar Jaarbeurs op de zesde verdieping kantoor houdt, is veel mogelijk, vertelt Femke. Zo zijn we er ons van bewust dat misschien wel het grootste USP van het Beatrixgebouw het daglicht is. Héél belangrijk voor het welbevinden en functioneren van mensen. Wij hebben bij de inrichting van Vergadercentrum Jaarbeurs MeetUp daarom gekeken hoe we dat element konden integreren in onze propositie. Vonden de catering- en pauzemomenten vroeger plaats in de vergaderzalen zelf, inmiddels vinden alle pauzemomenten plaats op onze centrale Plazas: open ruimtes met een grote centrale bar voor koffie en thee, voorzien van

kleine intieme zitplekken afgeschermd door vitrages, grotere en kleinere tafels, statafels en losse zitelementen. De inrichting van de ruimte is gericht op ontmoetingen en netwerken. En: beschikt over enorme ramen, die van plafond tot vloer reiken en uitzicht bieden op het Jaarbeursplein en de overige complexen van Jaarbeurs.

Daarnaast helpen ruime technologische mogelijkheden om al naar gelang de gezochte sfeer en het nagestreefde doel elke meeting tot een succes te maken. Het is letterlijk plug & play, zegt Femke. Door geavanceerde audiovisuele techniek en de iPads waarmee alle ruimtes van Jaarbeurs MeetUp zijn ingericht kunnen licht, kleur, temperatuur, geluid en beeld meteen en eenvoudig worden ingesteld. Heel gebruiks-vriendelijk dus en het garandeert de focus die de bedrijven zoeken die bij ons vergaderen of anderszins bijeenkomen. Niet voor niets wordt Jaarbeurs MeetUp ook wel getypeerd als het vergadercentrum van de toekomst en dat vergadercentrum is nú al beschikbaar.

De vergadermarkt is volop in beweging, con-stateert Femke. Doordat men bijvoorbeeld

Het vergadercentrum van de toekomst is nú al beschikbaar

vroeger voor een hele dag een ruimte boekte en nu meerdere meetings achter elkaar inplant, vraagt dat veel van de effectiviteit in planning van Jaarbeurs. De uitvoering van onze operationele processen moet dus excellent zijn. Als andere interessante ontwikkeling noemt Femke de toenemende interactie tussen online en offline. Online betrek je bijvoorbeeld met een Twitter Wall mensen van buitenaf bij wat er hierbinnen gebeurt. Ook willen klanten bijvoorbeeld dat stukjes van het event live gestreamd worden. Die constante feedback hoort er steeds meer bij en waar mogelijk faciliteren we die. Wat dat betreft kunnen wij onder meer leunen op ons audiovisuele team dat elke technische wens doelgericht vervult.

Het kloppend handelshart

De vele mogelijkheden van het Beatrixgebouw trekken ondernemers van diverse pluimage aan en zeker niet alleen ondernemers die ruimte huren voor hun vergadering. Er komen hier ook flexwerkers en ondernemers die elkaar simpelweg willen ontmoeten en inspireren. Daarnaast hebben we ook een aantal interessante huurders in het Beatrixgebouw. Zo vind je op de zesde verdieping JIM, voluit de Jaarbeurs Innovation Mile. Dat is een co-working space die we hebben gecreëerd voor een healthy urban living-community.

Daarnaast huisvest het gebouw nog een aantal kleine startups die de wereld veroveren onder de paraplu van Dutch Game Garden, dat zich helemaal richt op gamefication. Bovendien blijkt het Beatrixgebouw ook de thuishaven te zijn van Trade Mart, dé retail-beurs die zich richt op non-food en waar

inkopers van winkels en warenhuizen hun inkopen doen. Ik noem het Beatrixgebouw dan ook het kloppend handelshart van Utrecht.

On- en offline komen elkaar tegen bij Jaarbeurs

Ook vindt Femke het boeiend te constateren hoe de wereld van online offline komt en hoe offline meer online probeert te doen. Zo ontmoeten fans vloggers en andere idolen van YouTube elkaar nog steeds graag in levenden lijve. En etaleren events als de Webwinkel Vakdagen en het MIE-congres live contact juist als hun kracht. Dat toont aan dat de online wereld een offline ontmoeting wil en het echte contact weer wil terugvinden. Tegelijkertijd zie je dat meer traditionele bedrijven gaan zoeken naar mogelijkheden om online meer binding met hun klanten te creëren.

Terecht, maar er ligt in de marketing wel heel veel focus op. Juist door online zien we dat het live-event aan kracht en impact wint.

Mensen hebben weer behoefte om elkaar in real life te zien en inzichten te delen. Het spe-ciale aspect van een live-ontmoeting kun je op geen enkele manier online terug vinden.

Het Beatrix Theater

De grootste verrassing maakt officieel ook onderdeel uit van het Beatrixgebouw. Een blik uit het raam landt vijftig meter verderop op het Beatrix Theater. Waar al velen in de avonduren van een musical genoten, gonst het ook overdag van de zakelijke activiteiten. Naast de hallen waar de beurzen plaatsvin-den, is het Beatrix Theater thuishaven gewor-den voor menig congres. Een voorbeeld van een aansprekend seminar dat hier plaatsvindt is MBA in één dag van auteur Ben Tiggelaar. De magie van het theater genereert absoluut extra impact, zegt Femke. Van de comforta-bele rood pluche stoelen tot de spectaculaire audiovisuele effecten die we hier op een volle zaal van 1.500 mensen kunnen loslaten. Bedrijven en andere organisaties die hier hun congres of seminar organiseren zien hun boodschap écht binnenkomen bij alle genodigden.

Al voordat mensen in de imposante zaal binnenkomen, ondergaan ze al het rode loper-effect van het Beatrix Theater. De luxe ambiance maakt indruk. Dat een werkgever iets organiseert in het Beatrix Theater geeft medewerkers, terecht, het gevoel dat ze belangrijk zijn voor de organisatie. Met andere woorden: óók aan die kant snijdt het mes van een bijeenkomst in het Beatrix Theater, dat in 2017 tot Nederlands beste congrestheater werd uitgeroepen. Gevraagd naar de kick van haar werk hoeft Femke niet lang na te denken. De klantverwachtingen invullen en liefst overtreffen. Wij streven altijd naar wat wij de 9+ klantervaring noemen.

jaarbeurs | coverstory

Beatrix Theater

Jaarbeurs MeetUp: vergadercentrum van de toekomst

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement