Diligence: Van startup fase naar een veelbelovende toekomst

Magazines | Vallei Business nummer 5 2016

Diligence

Van startup fase naar een veelbelovende toekomst

Is het wel of niet gunstig om in deze tijd je bedrijf te verkopen? "De magere jaren zijn achter de rug", aldus Robert de Vries van Diligence, een onafhankelijke organisatie die bedrijfsovernameprocessen binnen het MKB begeleidt. "De vraag naar ondernemingen in de nichemarkten groeit, maar het overnameproces is wel veranderd. Waar vroeger eerder behaalde bedrijfsresultaten belangrijk waren voor de koper, speelt nu vooral het toekomstperspectief van de onderneming een grote rol."

tekst Saskia van Muijlwijk

fusies en overnames

"Als een ondernemer overweegt om zijn bedrijf te verkopen, staan

de intermediairs van Diligence hem al vanaf de voorbereiding bij", aldus

Frans Verbeek (links) Robert de Vries (midden) en Hans Wijnen (rechts)

Samen met zijn collega's Frans Verbeek en Hans Wijnen maakt De Vries de balans op. "Er zijn veel ondernemers die opvolging overwegen. Dit zijn echt niet alleen mensen die van hun pensioen willen gaan genieten. Er is juist een groeiend aantal jonge ondernemers, die na een succesvolle startupfase nadenken over de verkoop van hun bedrijf." De Vries doelt bijvoorbeeld op de student, die op zijn zolderkamer een ICT bedrijf begon en daar een succes van wist te maken. "Het bedrijf heeft de mogelijkheid om flink te groeien en deze jonge ondernemer merkt dan, dat hij competenties tekort komt om dit in goede banen te leiden. De ondernemer denkt eerst aan verkopen. Als wij doorvragen blijkt dat verkoop niet de juiste oplossing is. Eigenlijk is hij meer geholpen met de juiste managementondersteuning in combinatie met een pre-exit."

Pre-exit

Verbeek legt uit dat de pre-exit een combinatie is van geld en management. "Hierbij ontvangt de ondernemer nu al een geldbedrag in aanloop naar de verkoop, die bijvoorbeeld pas vijf jaar later plaatsvindt. Ons netwerk van investeringsmaatschappijen bestaat uit Nederlandse vermogende particulieren, die zelf ondernemer geweest zijn. Voor hen is de beurs te onzeker, zij hebben bij de bank geen rendement en verdienen nauwelijks aan obligaties. Door zich te groeperen kunnen zij investeren in veelbelovende bedrijven in het MKB. Zo behalen zij een groter rendement, terwijl ze meekijken met de ondernemer." Wijnen geeft aan hoe dat in de praktijk werkt. "Als aandeelhouder of commissaris stellen investeerders behalve hun geld, ook hun kennis, ervaring en netwerk ter beschikking aan de onderneming. Door bijvoorbeeld de huidige eigenaar te ondersteunen met een manager. Zo wordt het bedrijf na de startup naar de volgende fase geholpen, terwijl de verkopende ondernemer went aan het idee. Hij hoeft niet opeens afscheid te nemen en zijn bedrijf te verlaten."

Zelfreflectie

"Het is voor veel ondernemers moeilijk om onder ogen te zien, dat ze aan het eind van hun kunnen zijn", vervolgt Wijnen. Iets dat de intermediairs van Diligence heel goed begrijpen. "Wij hebben allemaal als ondernemer ooit ons bedrijf verkocht. Daardoor weten wij niet alleen wat er op zakelijk gebied bij een overname komt kijken, maar ook welke emoties dit proces losmaakt." Die emoties zorgen er soms voor, dat een ondernemer niet altijd een realistisch beeld heeft van de waarde van zijn bedrijf. "Daarom is een businessplan zo belangrijk", zegt Verbeek. "Je kunt jaren veel geld verdiend hebben, maar als de markt verandert kan jouw product of dienst opeens niet meer interessant zijn. Andersom kan natuurlijk ook. Daarom vinden investeerders het businessplan en het toekomstperspectief van de onderneming belangrijker, dan de omzet en winst van voorgaande jaren."

Wijnen legt uit dat de verkopende ondernemer in aanloop naar, maar ook tijdens en na de overname, een adviseur nodig waar hij vertrouwen in heeft. "Er gaan dingen veranderen en dit vraagt om aanpassingsvermogen." De Vries en Verbeek knikken instemmend. "Het is prettig als je tijdens dit hele proces een partner hebt, die emoties en zaken kan onderscheiden. Onze intermediairs begeleiden de ondernemers door het hele proces met onafhankelijk advies."

Nieuwe manier van financieren

Ondernemers die de rol van de bank overnemen, het is een nieuwe manier van financieren. Een werkwijze waarbij ook het vertrouwen van de bank gewonnen wordt, juist omdat er een groep ondernemers achter de overname staat. "Deze investeerders begrijpen dat ondernemen met pieken en dalen gaat. Zij zijn vaak eerder dan banken bereid om dit risico te nemen, als er maar een goed businessplan ligt. Dit is het fundament voor zowel de overname op korte termijn als een succesvolle groei op langer termijn", aldus De Vries.

Als een ondernemer overweegt om zijn bedrijf te verkopen, staan de intermediairs van Diligence hem al vanaf de voorbereiding bij. "Met onze verkoopscan bepalen we of een ondernemer klaar is voor een verkoop. We luisteren heel goed naar de wensen van de ondernemer, maar we kijken ook naar de kritische succesfactoren, kansen en bedreigingen van het bedrijf. Als dat in kaart is gebracht, dan kan de onderneming voor verkoop worden aangeboden."

Groeiende vraag

Op dit moment zijn er meer kopers dan verkopers. De Vries verklaart dit door de opkomst van de nieuwe manier van financieren, de aantrekkende economie en de terughoudendheid van ondernemers om te verkopen. "Het MKB heeft de laatste jaren het nodige moeten doen om te overleven. De resultaten worden nu beter, maar ondernemers denken vaak dat deze resultaten nog niet goed genoeg zijn. Daarom willen zij wachten met het aanbieden van hun bedrijf voor verkoop", legt hij uit. "Aan de andere kant is er veel aanbod van managers, die in de laatste jaren hun baan verloren zijn. Zij willen steeds vaker een bedrijf overnemen en stuwen de vraag", vervolgt Verbeek. "Maar", waarschuwt Wijnen, "niet alle goede managers zijn ook succesvolle ondernemers. Daarom screenen wij alle kandidaten op benodigde kennis en vaardigheden."

Netwerk

In de praktijk blijkt dat er al vaak een relatie is tussen de investeringsmaatschappij en de manager. "Een gedegen netwerk is dus heel belangrijk. Er werken acht intermediairs voor Diligence en gezamenlijk hebben wij een landelijk dekkend netwerk van investeerders, managers en ondernemingen die ter overname worden aangeboden. Dankzij dit netwerk, onze bedrijfsmatige ervaring en persoonlijke aanpak, hebben wij inmiddels een goede reputatie in de markt opgebouwd." n

Kerkewijk 117

3904 JB Veenendaal

Telefoon: 088 - 0550 350

E -mail: info@diligence.nl

www.diligence.nl

"Je kunt jaren veel geld verdiend hebben, maar als de markt verandert kan jouw product of dienst opeens niet meer interessant zijn."

delen:

Vallei Business nummer 5 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by