Hillstar Business Intelligence: Het onbereikbare bereikbaar maken

Magazines | Vallei Business nummer 5 2016

Special - business event

Hillstar Business Intelligence bekroond met twee onderscheidingen

Het onbereikbare

bereikbaar maken

Mooi nieuws voor Hillstar Business Intelligence. Als snelle groeier sleept het bedrijf een podiumplek bij de FD Gazelle Award in de wacht en werden de eigenaren beloond met de titel 'Ondernemer van het Jaar 2016' in de categorie ICT. Op z'n zachtst gezegd opmerkelijk, aangezien het in Veenendaal gevestigde bedrijf pas vier jaar bestaat. Wat is hier zo anders?

tekst Aart van der Haagen

In 2012 maakten Klaas Mollema en Thomas van Buren hun langgekoesterde droom waar door voor zichzelf te beginnen. Zij kenden elkaar zowel zakelijk als privé al langere tijd en startten een samenwerking toen Mollema de veertien jaar jongere Van Buren als stagiair aannam bij een vroegere werkgever. "Ik ken Thomas' ouders al heel lang en zag zijn interesse in de ICT." De jongste compagnon vertelt: "De rollen binnen Hillstar zijn zodanig verdeeld dat Klaas zich bezighoudt met algemene zaken en commercie, terwijl ik me op de inhoud en de operationele kant concentreer." Mollema: "We startten in de crisistijd. Onze achterban vroeg zich hardop af of we wel wisten waarmee we begonnen, maar we liepen rond met een idee en gaven onszelf een jaar de tijd om uit te vinden of dat voldoende marktwaarde had. Ik kan je zeggen: vanaf dag één bleek dat het geval en maakten we winst."

ICT-vibe

Hillstar Business Intelligence voorziet dus in een behoefte, maar welke precies? "In het voortraject kwamen we erachter dat met name in het midden- en kleinbedrijf ondernemers worstelen met het inzicht in wat er in hun zaak omgaat," antwoordt Mollema. "Wat ligt er op voorraad? Hoeveel marge zit er precies op de verkopen, eventueel uitgesplitst naar rayons? Bij grote firma's blijkt dit over het algemeen goed op orde. Die betalen de hoofdprijs voor het organiseren van interne informatie, iets dat voor het MKB veelal te hoog gegrepen is. Met 10.000 euro doe je niks, bij wijze van spreken. Wij dachten: dit kan en moet slimmer, laten we de kleinere ondernemers helpen met hun vraagstukken. Daarbij vonden wij het belangrijk om ons te focussen, om ons te richten op enkele afgebakende doelgroepen. We concentreren ons op de handel, de retailsector en de industrie, zoals gezegd alle op MKB-niveau." Van de ongeveer 150 klanten bevindt tachtig procent zich binnen de landsgrenzen, met in de regio bekende spelers als de Pets Place (eigendom van de IJsvogel Groep), Van Manen en Do-It. "Hier in de regio heerst een positieve 'ICT-vibe'," motiveert Mollema de keuze om de zaak in de woonplaats van hem en zijn compagnon te vestigen. "Daarmee bedoel ik een goed ondernemersklimaat, met een grote variëteit aan bedrijven. Veel jonge gasten verwezenlijken hier hun droom en oudere ondernemers geven hen mooie kansen. Er is dynamiek; het bedrijfsleven zit niet vastgeroest. Je vindt hier zo'n 150 spelers op het gebied van ICT, die elkaar opzoeken en helpen."

Zwembandjes

De oprichters van Hillstar formuleerden voor zichzelf drie speerpunten. Van Buren: "Ten eerste het focussen op bepaalde doelgroepen, ten tweede het naleven van onze droom en ten derde het neerzetten van een bedrijf dat niet wordt bestuurd vanuit een ivoren toren, maar waar een team samenwerkt in een lerende omgeving en je best eens op je plaat mag gaan. We beschikken over een jong medewerkersbestand, met veel recent HBO- en WO-gediplomeerden, die wij intern opleiden en coachen. Zij hebben natuurlijk nog niet de grote wijsheid in pacht, maar wel de drive en de attitude om te groeien en bloeien. Daarbij zoeken wij de juiste klanten uit. We vragen van onze mensen een stukje verantwoordelijkheid om dingen op te pakken, maar sturen ze niet meteen zonder zwembandjes het water in. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het werkklimaat, aan het scheppen van de juiste sfeer. Dat begint bij goede koffie en eindigt bij een biertje tijdens de vrijdagmiddagborrel. We hebben een bar, een flipperkast en een biljart staan, vanuit de 3F-gedachte: Fun, Friends & Finance. Geld verdienen, leren en plezier maken gaan bij ons hand in hand."

Boerenverstand

Wel stelt Hillstar gerichte eisen aan medewerkers. "Eigenschappen waar wij van houden zijn gretigheid, een klein beetje brutaliteit en lef," zegt Mollema. "Sollicitanten die we hier ontvangen komen vaak uit een projectteam. Dan gaan wij een beetje prikken: 'Welke rol vervulde je daar? Zat je er als een volger of als een aangever?' Het laatste type zoeken wij; iemand met een pro-actieve houding, die zelfstandig problemen weet op te lossen. Juist het MKB, onze klantenkring dus, kijkt kritisch naar de toegevoegde waarde. Directeuren van bedrijven waarvoor wij werken, betalen onze mensen bij wijze van spreken uit eigen zak. Als consultant moet je zijn bedrijfsprocessen en de knelpunten die daarin de kop opsteken doorzien, wat een bepaalde mate van boerenverstand vergt. Het gaat er niet om dat je enen en nullen begrijpt, maar dat je snapt welke vragen en problemen binnen zo'n onderneming spelen en dan een antwoord uit die enen en nullen haalt waarmee jouw klant zijn processen verbetert."

Generatie Y

Gezien de filosofie en de werkwijze van Hillstar komen de aanstaande onderscheidingen niet zomaar uit de lucht vallen. Mollema: "Bij de FD Gazelle Award weten we zeer binnenkort wat het wordt: goud, zilver of brons. Dat geldt voor de regio Oost- en Midden-Nederland, in de categorie ICT-bedrijven tot twee miljoen euro jaaromzet. Als initiatiefnemer stroopt Het Financieele dagblad alle KvK's in Nederland af en selecteert de bedrijven die drie jaar op rij telkens meer dan twintig procent omzetgroei realiseren. Ondernemingen die binnen dat criterium vallen, krijgen een enquête met vragen op detailniveau toegestuurd en na een volgende selectie eventueel een interviewer van een adviesbureau op bezoek, die vragen stelt over de innovatie, het financieel beleid en het medewerkersbeleid. Bij dat laatste vielen wij schijnbaar op doordat we ons sterk richten op generatie Y: de jongeren die bij wijze van spreken met een iPad in hun handen geboren zijn. Zij halen hun kennis niet uit schoolboekjes, maar bekwamen zich in het overal vandaan plukken van de juiste informatie."

Young Talent Café

Mollema en Van Buren richten hun vizier niet alleen op Hillstar, maar leveren ook een actieve bijdrage aan lokale business en onderwijs. "Eén keer per jaar verzorgen wij een gastcollege business intelligence op de Christelijke Hogeschool Ede en ik zit daar in een klankbordgroep om studenten beter klaar te stomen voor het bedrijfsleven," zegt eerstgenoemde. "Wat wordt van hen verwacht en wat hebben ondernemers hen te bieden? We participeren ook in evenementen, bijvoorbeeld het organiseren van een Young Talent Café bij ons in de zaak, waar we vierdejaars CHE-studenten management, economie en recht (MER) laten zien wat straks op hen afkomt. De functie van consultant klinkt aantrekkelijk, vanwege het salaris en een auto van de zaak, maar is die je ook op het lijf geschreven? Je moet dan toch echt een bepaalde ondernemersgeest en dynamiek bezitten. Naast dit alles delen we onze kennis en ervaring met andere ondernemers, die individueel naar ons toe komen om hun licht op te steken over bijvoorbeeld expansiedrift of een buitenlands avontuur. Hoe pak je zoiets nou aan? Wij stellen ons heel open op in deze gesprekken. Op die manier geven we eens stukje tijd terug aan anderen en helpen hen het onbereikbare bereikbaar te maken. Dat vormt de basis van innovatie." Al die inspanningen plus de gedrevenheid en visie waarmee Mollema en Van Buren hun bedrijf Hillstar Business Intelligence leiden resulteerden in een - geheel terechte - nominatie voor Ondernemer van het Jaar 2016 in het vakgebied ICT. Met gezonde spanning kijken de heren uit naar de uitreiking van de award tijdens het Business Event Veenendaal. n

www.hillstar.nl

"Veel MKB-ondernemers worstelen met het inzicht in wat er in hun zaak omgaat", aldus Klaas Mollema en Thomas van Buren.

delen:

Vallei Business nummer 5 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by