Mensen met een beperking willen ook welkom zijn



In december maakte de organisatie van het Eurovisie Songfestival 2020 bekend dat het evenement inclusief en toegankelijk zal worden gemaakt voor een zo breed mogelijk publiek. Een belangrijke pleitbezorger voor deze toegankelijkheid is Marianne Dijkshoorn, adviseur bij het Event Safety Institute. Zij hoopt dat het Songfestival een stimulans vormt voor de meeting- en eventbranche om beter in te spelen op deze doelgroep.

Foto: Katinka Tromp

Marianne beschouwt de faciliteiten die het Eurovisie Songfestival 2020 gaat verzorgen als een mooie overwinning. “Een evenement dat claimt mensen samen te willen brengen, moet natuurlijk ook voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom hebben Ronald Ligtenberg (Possibilize) en ik bij diverse partijen - waaronder politiek Den Haag - gepleit om dit evenement toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Mede dankzij de aandacht die we hebben weten te genereren, zijn we uiteindelijk met executive producer Sietse Bakker om tafel gaan zitten en hebben we samen met Rotterdam Ahoy gekeken welke maatregelen er moeten worden getroffen. Het festival wordt daarmee het eerste grote evenement in Nederland dat faciliteiten biedt aan alle doelgroepen; mensen met visuele, mentale, auditieve en fysieke beperkingen kunnen er volop van genieten.”

Bewustwording
Marianne merkt dat publieksfestivals zich steeds meer bewust worden van het belang om faciliteiten te regelen voor mensen met een beperking. Helaas blijven de zakelijke meetings en events op dit gebied achter. “Veel locaties gaan ervan uit dat een brede deur, een helling naast de trap en een rolstoeltoegankelijk toilet voldoende zijn om deze doelgroep te faciliteren. Maar er komt zoveel meer bij kijken. Ook eventmanagers zijn zich er vaak niet van bewust dat je echt op een aantal zaken moeten letten. Dat komt vaak omdat collega’s met een beperking op kantoor prima functioneren dankzij de gedane aanpassingen. Het is zo vanzelfsprekend dat die collega’s gewoon meedraaien, dat je er niet bij stilstaat.”

Communicatie
De eerste stap tot het toegankelijk maken van een bijeenkomst is de communicatie met deze doelgroep. “Maak een hele uitgebreide profielschets van je bezoekers. Vraag bij het aanmeldtraject dus niet alleen uit welke branche ze komen, maar ook hoe de verdeling man-vrouw is (meer dames, meer toiletten!). Hoe is de multiculturele samenstelling (eetwensen)? Geven mensen aan dat ze een beperking hebben, vraag dan welke aangepaste middelen ze gebruiken en/of ter plekke nodig hebben. Dat kunnen extra invalideparkeerplaatsen zijn, maar ook een prikkelarme ruimte, de mogelijkheid om een hulphond mee te nemen of een-op-een begeleiding van zaal naar zaal voor mensen met een visuele beperking.”

Locatie
Vervolgens is het zaak om een locatie te kiezen met goede faciliteiten en indien nodig faciliteiten in te huren zoals extra aangepaste toiletten. “Een locatie met een plenaire zaal op de eerste verdieping en twee liften is dan logistiek gezien niet zo’n handige keuze. Maar denk ook aan calamiteiten. Een rolstoelgebruiker kan de massa ophouden of zelfs helemaal geen gebruikmaken van de nooduitgang als deze van enkele traptredes is voorzien. Daarom is het ook in dit geval belangrijk dat je als eventmanager van tevoren zelf de locatie inspecteert. In feite zou je je af moeten vragen of je van de parkeerplaats naar de locatie en vervolgens naar elke zaal kunt komen zonder zicht of met iets met wielen. Vaak kunnen locaties extra faciliteiten inhuren, zoals extra aangepaste toiletten om de wachtrijen te verkorten. En als je die extra faciliteiten biedt, moet je dit tijdens het event duidelijk commnuniceren door middel van signing die ook mensen met een visuele beperking kunnen zien.”

Omgang
Daarnaast pleit Marianne voor een correcte bejegening richt de doelgroep met een beperking. “Zie je iemand met een beperking het gebouw binnenkomen, vraag dan gewoon even of hij of zij ergens hulp bij nodig heeft. Maar behandel deze mensen zoals je elke gasten zou behandelen. Iemand die bijvoorbeeld minder valide of gehandicapt wordt genoemd, voelt zich minder welkom en dat drukt ook meteen de stemming. Ik ken een verhaal waarbij iemand een kop koffie kreeg aangeboden. De persoon vroeg i.v.m. krukken aan de betreffende cateringmedewerker of zij die koffie op een tafel wilde zetten. Daar was heel weinig begrip voor.”

Beleving
Uiteindelijk gaat het erom dat de doelgroep met een beperking dezelfde beleving meekrijgt als alle andere gasten. “En dat krijg je alleen voor elkaar als mensen met een beperking ook echt overal kunnen komen en overal aan deel kunnen nemen. Locaties zoals de Van Nelle Fabriek en het World Forum spelen hier heel goed op in, maar er zijn gelukkig steeds meer locaties waar mensen met een beperking uitstekend terechtkunnen. Juist ook die kleinere locaties die goed toegankelijk zijn, zouden dit veel meer als usp moeten presenteren door het simpelweg op hun website te vermelden. De doelgroep is groter dan je denkt; mensen met een beperking zijn gewoon betalende klanten. Bovendien is het een trouwe doelgroep die graag ergens terugkomt als het goed is bevallen. Ook een eventmanager die aandacht heeft voor deze doelgroep, heeft een streepje voor!”

Marianne geeft sinds 2014 toegankelijkheidsadvies aan locaties en organisatoren van evenementen. Sinds de publicatie van haar boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen' in 2018 is zij een veelgevraagd spreker. Per 2020 zet zij haar activiteiten voor inclusieve particuliere- en zakelijke evenementen voort vanuit het Event Safety Institute

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2020

» Locatietour Utrecht Stad: Zeven unieke locaties in beeld
» Van design thinking naar event design
» De nieuwe generatie hospitalitymanagers: "Laat zien wat je waard bent"
» Inspiratiedag Leiden Convention Bureau: Wetenschap en cultuur als leidraad
» Duurzame evenementen: Ja, maar hoe?
» Mensen met een beperking willen ook welkom zijn
» Nieuwe koers voor MPI
» MECC Maastricht en HelmsBriscoe onthalen VIPS op Interclassics
» Column Marianne Kuiper: In de tussentijd
» Column Wouter Olland - Olland Marketing Solutions: Paniekvirus?
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo: Zwanen en paradijsvogels
» Momice: Waarom bedrijven zonder events niet overleven
» Sprekershuys: Make a statement!
» Avontuurlijk totaalconcept rondom koetshuis Kasteel Doorwerth
» Mauritskazerne in Ede: Creatieve agro-foodhup
» Drijvende kracht bij evenementen: ss Rotterdam
» Intermediair Onemeeting.com: een thuis voor iedere meeting
» Inntel Hotels Rotterdam Centre: Eerste hotel met volledig gerecyclede meubels
» Conferentiecentrum & Hotel Bovendonk: Rondleiding overtuigt en inspireert
» Evoluon: Let's be different!
» MPI NEXT GEN werkt aan de toekomst van de meeting- en eventindustrie
» Opvallende bedrijfsuitjes en teambuildingsactiviteiten
» Integrated Systems Europe 2020: Amsterdam in stijl uitgezwaaid
» In rep en roer
» Kasteel Groeneveld: Genieten in stijl
» Auberge de Smockelaer: Gouden Locatie
» Erfgoed Bossem: Puur eten en slapen op een echte boerderij
» A new generation of hospitality managers “Show them what you got!”
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement