Mauritskazerne in Ede: Creatieve agro-foodhup



Midden in het hart van de FoodValley regio wordt het World Food Center gerealiseerd: een food-ontmoetingsplek voor consumenten, bedrijven, kennisinstellingen en overheden. De multifunctionele eventlocatie de Mauritskazerne biedt meeting- en eventplanners de ideale mogelijkheid om in te haken op de wereld van duurzame en gezonde voeding.


FoodValley vormt het hart van de agrofoodsector in Nederland. Kennis over productie, opslag, logistiek en handel van voedsel is hier volop aanwezig dankzij Wageningen Universiteit en Research en een heel scala aan innovatieve bedrijven. De meest recente ontwikkeling is die van het World Food Center (WFC) op het Kazerneterrein in Ede. Dit terrein van 28 hectare biedt ruimte voor woningen, bedrijvigheid en een hotel/congrescentrum. Met deze mix van doelgroepen wil de gemeente Ede een broedplaats voor foodinnovatie creëren waar inspiratie, kennisdeling en bewustwording wordt gestimuleerd.

Zeecontainers
Bedrijven die actief zijn in de foodbranche of gewoon een bijzondere locatie zoeken voor hun zakelijke bijeenkomst, kunnen nu al op het terrein van het WFC terecht bij de Mauritskazerne. Deze infanteriekazerne uit 1904 is sinds medio 2019 geopend voor congressen en evenementen. Het fraaie pand is opgetrokken in neo-renaissancestijl en heeft de typerende uitstraling van een industriële locatie. Binnen vind je er een grote plenaire ruimte (leuk detail is de grasmat op de vloer) waar congressen en evenementen tot 350 personen kunnen plaatsvinden.

Naast de plenaire ruimte ligt het horecaplein waar in en naast oude zeecontainers diverse barren en de foyer zijn ondergebracht. Deze containers zijn deels bekleed met houten voedselkratjes waarin ter decoratie oude, gekleurde flessen zijn geplaatst. Ook het meubilair op het horecaplein en in de zeven multifunctionele subruimtes is hergebruikt. De buitenruimte achter de kazerne leent zich bij mooi weer uitstekend voor een borrel of receptie.



Streekproducten proeven

Aansluitend op het doel van het WFC besteedt ook de Mauritskazerne volop aandacht aan duurzame en gezonde voeding. Alles wat uit de keuken komt, wordt bereid met verse ingrediënten uit de streek. Acht verschillende lokale leveranciers hebben zelfs een vaste stand in de zeecontainers op het horecaplein. Tijdens een event vertellen zij het verhaal achter hun product en kun je alles proeven (zie kader). Daarnaast wordt onder andere biologische rosé uit Wekerom en bier van de Edese Heidebrouwerij geschonken. Mede dankzij deze korte voedselketen kun je heel eenvoudig de ecologische voetafdruk van je event verkleinen, zonder dat je daar zelf extra maatregelen voor hoeft te treffen.



Bereikbaarheid

De Mauritskazerne ligt centraal in het land en is uitstekend te bereiken per auto en openbaar vervoer. Ideaal voor eventmanagers en opdrachtgevers die een duurzame en inspirerende locatie zoeken en willen genieten van bijzondere verhalen en heerlijke streekproducten.


Dit kun je proeven tijdens een event in de Mauritskazerne:

  • Remeker, een rauwmelkse natuurkorstkaas afkomstig van boerderij de Groote Voort in de Gelderse Vallei. Voor deze biologische kaas wordt de melk van de eigen Jersey-koeien gebruikt. De koeien worden grasgevoerd met een beperkte aanvulling van onbewerkte producten als haver en rogge. 
  • Joris Brood, geleverd door een kleine natuurbakkerij. Het brood wordt gemaakt van op steen gemalen meel, grondwater en Keltisch zeezout, dat vervolgens met de hand wordt gevormd en gebakken op een stenen vloer.
  • Binnenvelds rund vormt de basis voor een heerlijk broodje hamburger. Het vlees is afkomstig van Belgische Blauwen die bij het agrarisch bedrijf van Roel en Toke van Dijk zoveel mogelijk buiten lopen en gezond voer zonder e-nummers krijgen. Het vlees wordt geslacht door een slager in de buurt. Bij de Mauritskazerne kun je genieten van een broodje hamburger van dit rund.
  • Het Beter Leven keurmerk kalfsvlees is afkomstig van Ecofields, de eerste producent van biologisch kalfsvlees in Nederland. De kalveren komen van biologische melkveebedrijven. De catering-brigade van de Maurtitskazerne tovert het kalfsvlees om tot een wrap met runderreepjes, frisse koolsalade en een huisgemaakte smokey barbecuesaus.
  • Kip van de boer vormt de basis voor bijvoorbeeld een broodje pulled chicken. Hofleverancier is de familie Veldhuisen die pluimvee en vleeskuikens houdt in een stal met meer ruimte. Het voedsel bestaat voor 70% uit graan met diverse reststromen.


Mauritskazerne.nl

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2020

» Locatietour Utrecht Stad: Zeven unieke locaties in beeld
» Van design thinking naar event design
» De nieuwe generatie hospitalitymanagers: "Laat zien wat je waard bent"
» Inspiratiedag Leiden Convention Bureau: Wetenschap en cultuur als leidraad
» Duurzame evenementen: Ja, maar hoe?
» Mensen met een beperking willen ook welkom zijn
» Nieuwe koers voor MPI
» MECC Maastricht en HelmsBriscoe onthalen VIPS op Interclassics
» Column Marianne Kuiper: In de tussentijd
» Column Wouter Olland - Olland Marketing Solutions: Paniekvirus?
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo: Zwanen en paradijsvogels
» Momice: Waarom bedrijven zonder events niet overleven
» Sprekershuys: Make a statement!
» Avontuurlijk totaalconcept rondom koetshuis Kasteel Doorwerth
» Mauritskazerne in Ede: Creatieve agro-foodhup
» Drijvende kracht bij evenementen: ss Rotterdam
» Intermediair Onemeeting.com: een thuis voor iedere meeting
» Inntel Hotels Rotterdam Centre: Eerste hotel met volledig gerecyclede meubels
» Conferentiecentrum & Hotel Bovendonk: Rondleiding overtuigt en inspireert
» Evoluon: Let's be different!
» MPI NEXT GEN werkt aan de toekomst van de meeting- en eventindustrie
» Opvallende bedrijfsuitjes en teambuildingsactiviteiten
» Integrated Systems Europe 2020: Amsterdam in stijl uitgezwaaid
» In rep en roer
» Kasteel Groeneveld: Genieten in stijl
» Auberge de Smockelaer: Gouden Locatie
» Erfgoed Bossem: Puur eten en slapen op een echte boerderij
» A new generation of hospitality managers “Show them what you got!”
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement