Sommige locaties verkopen zichzelf. De reserveringsafdeling van seminarie Bovendonk in Hoeven stelt geïnteresseerde zakelijke partijen een rondleiding voor en dan is er meestal nog maar weinig overtuigingskracht nodig. Dankzij een actief beleid om deze prachtig authentieke accommodatie op de kaart te zetten wordt zij steeds meer ontdekt en door gasten gewaardeerd.
Tekst Aart van der Haagen
Een klein deel van wat tegenwoordig als conferentiecen-trum met hotel in gebruik is dient nog als seminarie, de oorspronkelijke functie. Toch drukt die geschiedenis op even indringende als harmonieuze wijze zijn stempel op de sfeer in het uit 1906 daterende gebouw, een schepping van de befaamde architect Pierre Cuypers, die ook het Centraal Station en het Rijksmuseum in Amsterdam ontwierp. "Mensen gaan hier automatisch zachter praten wanneer ze door de gangen lopen", glimlacht directeur exploitatie Tim Berendsen. Alles wat je ziet is puur, echt en onaangetast, van de stenen gewelven, glas-in-loodramen, lambriseringen en mozaïekvloer tot de hangconstructie van de bibliotheek. Inderdaad zoals in het Rijksmuseum. "Doordat het gebouw tot 27 jaar geleden volledig als seminarie werd gebruikt, wist het te ontkomen aan moderniseringsslagen. Bij de updates die we nu uitvoeren, waaronder een grootschalig plan om het energiezuiniger te maken, respecteren we zorgvuldig de authenticiteit. Die behoort immers bij het DNA van de locatie."
Real life scènes
De sterkste troef die het jonge, enthousiaste team van Bovendonk in handen heeft, is een rondleiding door het U-vormige gebouw dat een oppervlakte bestrijkt van 21.000 vierkante meter. "Dat overtuigt onze zakelijke gasten niet alleen van de bijzondere ambiance, het doet ook vanzelf ideeën ontstaan voor de invulling van hun programma", zegt Berendsen. "Wat denk je van een congres tot 350 personen in de kapel of kleinschalige brainstormsessies in één van de koepeltjes of de klokkentoren? We hebben zoveel unieke ruimten om in te zetten." De directeur exploitatie geeft een tastbaar voorbeeld. "Vorig jaar ontvingen we hier de Stichting Prins Claus Fonds voor Cultuur en Ontwikkeling, die voor 35 mensen van over de hele wereld een training verzorgde op het gebied van erfgoed redden in crisissituaties. Ze kregen hier real life scènes voorgeschoteld, zoals het ontruimen van de gewelfde kelders en het redden van de boeken in de bibliotheek bij brand. Er kwamen zelfs rookmachines aan te pas."
Ambassadeursrol
Het illustreert de flexibiliteit van de organisatie, die volgens Berendsen makkelijker en adequater op klantwensen kan inspelen dan in het verleden, met het vermogen om sneller te schakelen. "De exploitatie is nu losgekoppeld van het beheer van het gebouw, dat in handen blijft van de Stichting Bovendonk. Wij benaderen de markt heel actief met een zakelijke, gastgerichte houding." Dat vindt blijkbaar weerklank, want Bovendonk ziet het aantal aanvragen van CPO's en andere professionele organisaties stijgen, vanuit heel Nederland en België. "Vorig jaar hebben we in de zakelijke markt een groei van tien procent gerealiseerd, mede door ons sterker te profileren. Op MeetingReview.com stegen we op een gegeven moment naar de beste XL-locatie in Brabant en de toptien van Nederland, met een 8,9 als gemiddelde. Dat geeft ons team veel positieve energie. Bezoekers waarderen de vriendelijkheid en de typisch Brabantse gastvrijheid, naast de unieke locatie. Wij merken dat ze een ambassadeursrol vervullen en elkaar tippen om hier een evenement te orga-niseren. Ondertussen werken wij hard aan het verbeteren van imperfecties, die ons in de hele sfeer trouwens makkelijk vergeven worden. Zo komt er een nieuw parkeerterrein, transformeren we het bos in een park, werken we gericht aan energiebesparende systemen en creëren we qua overnachtingsmogelijkheden een duidelijker scheiding tussen leisure en zakelijk."
Innovatieteam
Dat laatste behoort momenteel tot de speerpunten in de verdere ontwikkeling van Bovendonk, vanuit de doelstelling om een ideale accommodatie voor meerdaagse congressen te vormen. "Daar is het pand in de basis al op ingericht", geeft Berendsen aan. "Bijvoorbeeld met de kapel, de bibliotheek en enkele zalen die rechtstreeks aan de binnentuin grenzen, waardoor we een combinatie van binnen en buiten kunnen maken; bij minder mooi weer met behulp van stretchtenten. Binnen onze eigen keuken verzorgen we alles voor diner, ontbijt en lunch, met veel aandacht voor voedzame en verantwoorde maaltijden op basis van verse, natuurlijke producten, bij voorkeur hier uit de directe omgeving. Het welzijn van de gasten vormt een belangrijke factor, zeker bij een meerdaags verblijf. Sinds 1 december hebben wij een eigen innovatieteam dat op directieniveau meedenkt op dat gebied, wat bijvoorbeeld ook resulteert in het creëren van een comfortabele huiskamer waar gezelschappen zich tussendoor even kunnen ontspannen. Daarover gesproken: in samenwerking met partners uit de omgeving bieden we een scala aan activiteiten aan, zoals geotochten, escape rooms in het bos en excursies naar Breda International Airport, waar windenergie wordt opgewekt en waar tests plaatsvinden met waterstofmotoren voor auto's en vliegtuigen." Zo kunnen historie en toekomst elkaar ontmoeten in een nuttig en gevarieerd programma, al dan niet meerdaags, met seminarie Bovendonk in al zijn oorspronkelijkheid als inspirerende basis.
www.bovendonk.nl
|
|