Nieuw is niet altijd beter

Magazines | Vallei Business nummer 1 2020

In 2050 moet onze economie circulair zijn. Dat vraagt om een andere manier van ondernemen en nieuwe verdienmodellen. Hoe pakt circulair pionier Timo Kruft dat aan?

De Voorthuizenaar Timo Kruft is oprichter van de TeKa Groep, één van de 250 snelstgroeiende scale-ups van Nederland. Begonnen in 1992 met een eventorganisatiebureau, maar is nu met ruim twintig historische, industriële en moderne evenementenlocaties één van de grootste spelers in de Nederlandse evenementenbranche.

En een koploper als het gaat om circulair ondernemen. Dat begint al bij de locaties; voornamelijk bestaande panden die een tweede leven krijgen. In Amsterdam werd zelfs de iconische Aviodome van het voormalige luchtvaartmuseum op een nieuwe plek weer in elkaar gepuzzeld en onder de nieuwe noemer ‘Amsterdome’ heropend. De inrichting van de locaties gebeurt met gebruikte materialen, de energie komt vaak uit de bodem of van de zon, voor de catering werkt de TeKa Groep samen met lokale voedselmakers. Eten wat overblijft wordt omgezet in biomassa. 

“Wij verkopen uiteindelijk belevingen. Of je nu een congres organiseert, een bedrijfsfeest houdt of gaat trouwen; alles draait om die beleving. Een koepel zoals de Amsterdome draagt een verhaal met zich mee, gebruikte materialen in het interieur hebben karakter. En dan is het ook nog eens beter voor de wereld om ons heen. Voor ons is het een win-winsituatie”, zegt Kruft.

OVER CIRCULAIRE ECONOMIE
Kernidee van de circulaire economie is dat afval niet meer bestaat, maar grondstoffen steeds hergebruikt worden. Vanuit het bedrijfsleven groeit het besef: dat is meer dan een groene hobby. Nederland moet namelijk vrijwel al haar grondstoffen importeren. Toenemende schaarste en instabiliteit op de wereldmarkt, brengt voor bedrijven serieuze risico’s met zich mee. Daar komt bij dat er een generatie klanten opgroeit die niet meer accepteert dat we de wereld om ons heen de vernieling in helpen.

“Ik vind angst nooit zo’n sterke drijfveer”, zegt Kruft. “Ik zie circulair ondernemen liever als een kans om langer geld te blijven verdienen. Je maakt je businessmodel toekomstbestendiger, kunt makkelijker goede werknemers aan je binden en loopt minder risico op claims. Je moet er toch een keer aan geloven, dan kan je beter één van de eersten zijn.”

VERDIENMODEL
“Circulair ondernemen is vooral pionieren”, zegt Kruft. “Er zijn geen draaiboeken, dat maakt het ook leuk. Een valkuil is dat je eerst probeert een complete strategie te bedenken. Dan gebeurt er over het algemeen niets. Je kunt beter gewoon beginnen. Zet kleine stapjes, probeer uit en stop met wat niet werkt.”

“Focus daarbij vooral op je kostenkant”, adviseert Kruft. “Je kunt met circulaire producten nieuwe markten aanboren of betere marges realiseren, maar dat is best lastig en vraagt veel tijd. Winstmaximalisatie is volgens mij makkelijker aan de kostenkant: als je minder weggooit, bestaande producten een tweede leven geeft of minder energie gebruikt, zijn dat besparingen die elke maand terugkomen. Daar zie ik vooral het verdienmodel.”

Artikel is afkomstig uit het magazine Eyeopener van Schuiteman Accountants & Adviseurs B.V.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by