De nieuwe generatie hospitalitymanagers: "Laat zien wat je waard bent"



Vier jaar lang volgen Meeting Magazine en Efficient Hotel Partner zes studenten van Hotelschool The Hague (vestiging Amsterdam). Twee keer per jaar vragen we hen naar hun ambities, hun dromen en hun visie op de hospitalitybranche. Eind november maakten de studenten kennis met vier MICE-veteranen. Dat leverde aan beide zijden van de tafel interessante inzichten op.

Fotografie: Marcel Krijgsman

This article is also available in English

Op het moment dat het gesprek plaatsvindt, zijn de studenten druk bezig met het regelen van hun eerste stage. Hans Meyer is erg benieuwd naar wat de studenten gelukkig gaat maken tijdens hun stage. "Wat is jullie ideale werkgever en hotel? En hoe kunnen zij jullie helpen om succesvol te worden?"

Tom Bruin heeft dit al uitvoerig besproken met de executive chef van het Pulitzer Hotel in Barcelona. "Toen ik vertelde dat ik uiteindelijk een eigen restaurant wil opzetten en nieuwe concepten wil bedenken, was hij meteen enthousiast. Hij houdt zich namelijk met hetzelfde bezig."

Ursula de Mol vindt het mooi om te zien dat Tom zo enthousiast is, maar benadrukt dat hij zichzelf zeker niet moet onderschatten. "Je begeleider heeft weliswaar veel ervaring en succes. Maar hij is ook een zakenman. Dus kom vooral met suggesties!"

Ook Mark Wolff heeft al heel duidelijk voor ogen wat hij wil. "Mijn stage gaat plaats-vinden bij de Lungaro Hotel Collection in Florence. Uiteindelijk wil ik graag leiding geven aan een high quality hotel waar ik mijn eigen concept kan uitrollen. Ik droomde er als klein kind al van om als general manager door het Amstel Hotel te lopen."

Fauve Eman gaat stage lopen bij het Bloomsbury Hotel in Londen. Haar droom is een eigen laagdrempelig huiskamerres-taurant met een maandelijks wisselende kaart. "Het lijkt me geweldig om terugkerende gasten te hebben die op zondagmiddag spontaan besluiten om bij mij te komen eten. Ik heb al een eigen foodaccount op Instagram. Ook heb ik een kookboek geschreven."



Ondernemerschap

Ook Razvan Dumitru's ambities liggen bij het ondernemerschap. Hij heeft gekozen voor Claridge's Hotel in Mayfair, Londen.

"De meesten kiezen voor f&b, maar ik wil juist stage lopen bij housekeeping en supervision. Ik hoop dat ze me gaan laten zien wat high end precies inhoudt, hoe zij daar invulling aan geven en wat zij van een bepaalde functie verwachten. Uiteindelijk zou ik graag een eigen ski-blokhut willen runnen. Vrienden van mijn familie hebben veel praktijkervaring in de skibranche opgedaan en hebben ook zelf een blokhut gebouwd."

Marie Hussenet en Sam de Mooij hebben eveneens zin in hun stage. Voor Marie wordt het het Rosewood Hotel in Londen of hotel Belmond Le Manoir aux Quat'Saisons in Oxford. Sam gaat voor The Bloomsbury

Hotel of het Rosewood Hotel. Beide dames hebben hun uiteindelijke droombaan nog niet helemaal concreet voor ogen. Marie: "Het spreekt me juist aan dat je in de hospitalitybranche zoveel opties hebt. Ik vind zowel luxury brandmanagement als hotelmanagement interessant, maar ook eventmanagement heeft mijn aandacht. Dat laatste wilde ik in eerste instantie als stage doen, maar dan ligt de nadruk op banqueting terwijl ik juist meer wil leren over het organisatieproces."

Sam: "Ik weet ook nog niet precies wat ik wil, maar mijn interesse ligt zeker in deze branche. De open dag en de eerste indruk van de school waren echt een eye-opener voor mij, het studeren bevalt me uitstekend." Elisabeth Stevens moedigt de studenten aan om zoveel mogelijk ervaringen op te doen en te kijken wat ze wel en niet leuk vinden. "Het voordeel van deze studie is dat de opleiding heel breed is. Tijdens je stage word je blootgesteld aan allerlei facetten."



Omgaan met tegenvallers

Het is niet ongebruikelijk dat studenten van de hotelschool uiteindelijk in een hele andere branche terechtkomen. "Daarom is het belangrijk dat hotels interesse tonen in deze studenten", geeft Marianne Kuiper aan. Hans knikt: "Wanneer je je als student of medewerker niet gestimuleerd of je gewaardeerd voelt, ga je inderdaad op zoek naar iets anders. Toch ben ik erg benieuwd naar hoe jullie met eventuele tegenvallende verwachtingen tijdens jullie stage om zullen gaan."

Mark: "Ik zou er toch het beste van maken. Tijdens mijn stage in een restaurant met een michelinster begon ik met water en brood serveren. Dat heb je na twee dagen wel door. Maar in zo'n restaurant is meer gaande. Door goed rond te kijken, leer je veel."

Sam heeft verhalen over tegenvallende stages gehoord: "Stagiairs in de keuken die werden uitgescholden, zes maanden lang alleen maar water en brood serveren. Ik weet niet of de betreffende studenten er iets van gezegd hebben, maar ik zou dat zeker wel doen. Ik verwacht dat ik in die zes maanden iets leer."

Tom: "Het is inderdaad belangrijk dat een bedrijf laat merken dat ze om de stagiairs en hun personeel geven. Zelf heb ik hele positieve ervaringen opgedaan bij een restaurant in Utrecht. Om de twee maanden vond er een overleg plaats waarbij iedereen input mocht geven."

"Luisteren is heel waardevol", knikt Ursula. "Daarom is het zo jammer dat veel bedrijven hun mensen wel uitnodigen om deel te nemen aan een gesprek, maar vervolgens niets met de input doen."

Gijs Verbeek geeft een waardevolle tip: "Begin met het eindpunt en maak aan het bedrijf duidelijk welk pad je wilt bewandelen en wat je wilt bereiken. Laat ook vooral merken dat je proactief en enthousiast bent. Ik heb de afgelopen jaren al veel studenten mogen begeleiden. Mijn ervaring is dat als je veel energie geeft, je er ook veel energie voor terugkrijgt. Je moet vooral niet wachten tot er iets gebeurt."

"Bedenk tegelijkertijd wat jij het bedrijf kan bieden", voegt Hans toe. "Als jij de juiste houding hebt, zal een bedrijf het beste uit jou halen."

"Toch blijft het raadzaam om ook zelf aan te geven wat je wilt", zegt Elisabeth. "Als bedrijf moet je die kansen bieden, maar als stagiair of werknemer moet je ook goed je best doen. Laat het allerbeste resultaat zien, ongeacht je stage of functie."

"En vergeet niet dat je ook best om hulp mag vragen", zegt Gijs. "Heb je de ambitie om general manager te worden, stuur dat gewoon een bericht met daarin je motivatie. De kans dat ze je advies willen geven is groot."



Sterren

De stages die de studenten gaan volgen, vinden allemaal plaats in vier- en vijfsterrenhotels. Dit is verplicht vanuit de hotelschool. Hans raadt de studenten aan om ook zeker de hotels met minder sterren in de gaten te houden. "In een luxe omgeving leer je precies wat professionele service inhoudt. Maar maak ook kennis met andere hotels, dat helpt bij het maken van je keuze en het bepalen van jouw richting. Bij hotels met een wat meer informeel concept krijg je vaak meer mogelijkheden."

"Tijdens een van onze eerste lesdagen brachten we een bezoek aan Moxy Amsterdam", vertelt Mark. "In dat hotel heerst een hele relaxte sfeer. We werden ook aangespoord om jij en je te zeggen."

"Er zaten jonge mensen in het team die geen uniforms droegen", voegt Sam toe. "Op de ramen en muren waren briefjes geplakt om aandacht te vragen voor details in de kamers. Ze hadden uiteraard ook een regelement voor het personeel, maar toch was de sfeer anders."

Marianne heeft niets tegen een minder stijve houding. "Al wil ik wel graag het personeel herkennen zodra ik een hotel binnenkom." "Daarom moet je een goede balans zoeken tussen stijfheid en de herkenbaarheid van het personeel", zegt Fauve. "Ook denk ik dat het aanpassen van je gespreksonderwerp en -toon aan een gast heel waardevol is. De ene gast is misschien wat minder formeel dan de ander. Het zou fijn zijn als we op school wat ruimte krijgen om hierop in te spelen."

"Je merkt dat de defintie van luxe aan het veranderen is", zegt Hans. "In een luxe hotel ben je eerder geneigd om je gedrag en je houding aan te passen, terwijl je misschien op vakantie juist liever even onderuitgezakt in de lobby wilt zitten. Een van mijn vaste gasten bij Zoku vindt bijvoorbeeld een oprecht gesprek met het personeel belangrijker dan een hoogpolig tapijt of marmer in de badkamer. Je moet je altijd afvragen of je de gast of de organistie bedient."



Innovatie

Ursula vraagt de aanwezigen of ze bepaalde ideeën hebben wat betreft innovatie en technologie. "Zelf vind ik het als gast heel vervelend wanneer de wifiverbinding niet goed is", zegt Mark. "Verder vind ik het heel belangrijk dat hotels aan de slag gaan met duurzaamheid. Je kunt al vaak met slimme aanpassingen veel bereiken. Ook met behulp van technologie kun je innovatie op kleine schaal doorvoeren."

Fauve: "Ik vond de huisdiervriendelijke kamers bij Moxy heel interessant. Bij restaurants zie je ook steeds meer ruimte voor huisdieren. Daar is de sfeer ook losser. Ik heb zelfs gehoord dat een hotel in Spanje een doggy vending machine heeft!"

"Ik ben heel erg geïnteresseerd in de inzet van artificial intelligence in hotels", zegt Razvan enthousiast.

Marianne vraagt of de studenten ook wat mee krijgen van de trends en ontwikkelingen in de branche. Fauve: "We leren heel erg veel over duurzaamheid, maar ik heb wel het idee dat er nog veel meer gaande is in de branche. Ik denk dat bijvoorbeeld het serveren van koffie en thee in kannen die op trolleys worden gezet niet helemaal meer van deze tijd is. Ik mis soms een beetje de aansluiting met de praktijk in de hotels en locaties zelf."



Sollicitatietips

Ten slotte krijgen de studenten nog enkele sollicitatietips. Hans: "Vind je de baan leuk maar blijft het salaris een beetje achter bij je verwachtingen, vraag dan ruimte voor verbetering in de toekomst. Laat zien wat je waard bent."

"Het gaat ook om passie en de juiste houding, daar kijkt elke organisatie naar", zegt Ursula. "Al is de eerste ronde nog zo formeel, tijdens een tweede ronde wordt altijd gekeken naar die sprankeling, het enthousiasme. Maar je moet wel je gesprek goed voorbereiden. Vooral vrouwen moeten weten wat ze waard zijn en meer durven vragen. Dat kan ongemakkelijk voelen, maar het is wel onderdeel van de onderhandeling."

"Bedenk van tevoren wat je eruit wilt halen", zegt Elisabeth. "Is het salaris aan de lage kant? Zorg dan voor wisselgeld en vraag of je die ene cursus mag doen. Vergeet niet dat de vaardigheden die jullie leren ontzettend bruikbaar zijn. Organisaties werken graag met hotello's omdat ze breed opgeleid, flexibel en sociaal zijn. Met name die social skills gaan je helpen!"

Benieuwd hoe het deze zes studenten verdervergaat? In de tweede helft van 2020 verschijnteen nieuw interview.


De deelnemers

  • Marianne Kuiper - Eigenaar Efficient Hotel Partner en Music Meeting Lounge.
  • Ursula de Mol - Freelance consultant voor strategische communicatie.
  • Elisabeth Stevens - Zelfstandig consultant voor start-ups.\
  • Gijs Verbeek - Voormalig executive director van MPI Netherlands.
    Hans Meyer - Mede-oprichter en directeur Zoku.
  • Fauve Eman (20) - Heeft haar eigen kookboek gemaakt.
  • Sam de Mooij (20) - Heeft de afgelopen tien jaar in Spanje gewoond. 
  • Mark Wolff (18) - Droomt al vanaf zijn zevende van een carri?re in de hospi-talitybranche.
  • Razvan Dumitru (20) - Komt uit Roemenië. Heeft een passie voor de automotive-industrie.
  • Marie Hussenet (20) - Geboren in Frankrijk en heeft de afgelopen tien jaar op de Filipijnen gewoond.
  • Tom Bruin (18) - Werkt al vanaf zijn veertiende in restaurants. Zijn droom is het opzetten van een eigen restaurantconcept.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2020

» Locatietour Utrecht Stad: Zeven unieke locaties in beeld
» Van design thinking naar event design
» De nieuwe generatie hospitalitymanagers: "Laat zien wat je waard bent"
» Inspiratiedag Leiden Convention Bureau: Wetenschap en cultuur als leidraad
» Duurzame evenementen: Ja, maar hoe?
» Mensen met een beperking willen ook welkom zijn
» Nieuwe koers voor MPI
» MECC Maastricht en HelmsBriscoe onthalen VIPS op Interclassics
» Column Marianne Kuiper: In de tussentijd
» Column Wouter Olland - Olland Marketing Solutions: Paniekvirus?
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo: Zwanen en paradijsvogels
» Momice: Waarom bedrijven zonder events niet overleven
» Sprekershuys: Make a statement!
» Avontuurlijk totaalconcept rondom koetshuis Kasteel Doorwerth
» Mauritskazerne in Ede: Creatieve agro-foodhup
» Drijvende kracht bij evenementen: ss Rotterdam
» Intermediair Onemeeting.com: een thuis voor iedere meeting
» Inntel Hotels Rotterdam Centre: Eerste hotel met volledig gerecyclede meubels
» Conferentiecentrum & Hotel Bovendonk: Rondleiding overtuigt en inspireert
» Evoluon: Let's be different!
» MPI NEXT GEN werkt aan de toekomst van de meeting- en eventindustrie
» Opvallende bedrijfsuitjes en teambuildingsactiviteiten
» Integrated Systems Europe 2020: Amsterdam in stijl uitgezwaaid
» In rep en roer
» Kasteel Groeneveld: Genieten in stijl
» Auberge de Smockelaer: Gouden Locatie
» Erfgoed Bossem: Puur eten en slapen op een echte boerderij
» A new generation of hospitality managers “Show them what you got!”
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement